Yerseke na 0-1 winst definitief zeker van handhaving in de 2e klasse

13 april 2019 15:00

D.A.P.H. van Helden

Opstelling Yerseke 1

Zaterdag 13 april 2019 stond voor Yerseke de lastige uitwedstrijd tegen Tholense Boys op het programma. De laatste keer dat Yerseke in Tholen wist te winnen kan ik me niet meer heugen zelfs niet vanuit mijn eigen tijd als speler van het eerste elftal dus het zal behoorlijk lang zijn geleden dat Yerseke in Tholen wist te winnen. Tholense Boys kent dit seizoen een ware blessuregolf waardoor men in de degradatiezone is beland. Ook vandaag trad men zeer gehavend aan de aftrap. Toch zal men er alles aan willen doen om op een veilige plaats in de rangschikking te komen. De eerste wedstrijd tussen beiden eindigde in een bloedeloze 0-0 eindstand. Hoe ging het nu?

Nadat beide teams tegen half drie het veld betraden floot scheidsrechter Danny van Helden niet veel later voor de start van de wedstrijd op een koud en kil sporpark De Bent in Tholen. Wat de toeschouwers van beide elftallen voorgeschoteld kregen in het eerste half uur had zeker niet te maken met hoogstaand combinatievoetbal. Er werd met veel inzet, passie en strijd gespeeld waarbij de spelers van Tholense Boys regelmatig net wat beter uit de strijd kwamen en met name tweede ballen waren vaak voor Tholense Boys. In de eerste 20 minuten kreeg Tholense Boys een goede mogelijkheid toen een bal van binnen de 16 meter van Yerseke werd terugggelegd maar het schot van de aanvaller van Tholense Boys ging naast. Hierna kwamen er aan beide kanten meer mogelijkheden en kreeg ook Yerseke een paar mogelijkheden om de score te openen. Zo werd een voorzet van rechts door Sylvio Hage in één keer op de slof genomen maar zijn schot werd geblokt. Na een afgeslagen aanval kwam de bal bij Sylvio Hage die een goede individuele actie had en een prima voorzet tot bij de tweede paal waar Jari Christiaanse uit een moeilijke hoek de bal op doel schoot en zijn schot op de paal zag belanden. De beste kansen in het laatste kwartier waren echter voor Tholense Boys. Hierbij moest Yerseke doelman Colin Hout een aantal keer handelend optreden en deed dat met verve want alle kansen werden door hem teniet gedaan. De beste kans voor Tholense Boys was zo'n vijf minuten voor rust toen een lange bal door de verdediging van Yerseke verkeerd werd ingeschat en bij Matthijs van Stee kwam die alleen op Yerseke doelman Colin Hout kon afgaan. Zijn schot belandde in het zijnet en daarmee liet Tholense Boys de mogelijkheid om op een 1-0 voorsprong te komen na. De rust leekmet een 0-0 stand in te gaan, maar in de blessuretijd van de eerste helft kwam een afgeslagen aanval van Yerseke op het middenveld bij Wesley den Hollander terecht die Arjen de Koeijer inspeelde. Die speelde vervolgens de mee opgekomen rechtsachter Mark Goeman in de loop aan en die speelde Axel Koster in om de bal vervolgens binnen de 16 meter weer terug te ontvangen. Mark schoot de bal hard en hoog achter Tholense Boys doelman Sander Nagtegaal tegen de touwen en bracht Yerseke op een 0-1 voorsprong. Direct hierna floot scheidsrechter van Helden voor de rust. Ruststand 0-1.

In de tweede helft was het Tholense Boys dat probeerde om de 0-1 achterstand weg te werken, maar ondanks de inzet en passie waarmee men streed kreeg men nauwelijks kansen op de 1-1. Naarmate de wedstrijd vorderde en Tholense Boys steeds meer ruimte achterin begon weg te geven, kregen de aanvallers van Yerseke ook steeds  ruimte. Yerseke kwam meerdere keren in een overtalsutatie te staan ten opzichte van de verdediging van Tholense Boys maar wist dit niet goed uit te spelen waardoor de bevrijdende 0-2 uit bleef. Zo was het Tholense Boys dat nog steeds geloof bleef houden in een goede afloop. Toen de laatste 20 minuten aanbraken kreeg Yerseke diverse kansen om de wedstrijd definitief te beslissen maar alle kansen leverden geen doelpunt op. Kansen voor Arjen de Koeijer leverden geen doelpunt op. Een vrije trap werd gekeerd door de doelman en ook bij een schot van dichtbij stond de doelman in de weg en de rebound was ook niet aan Urvin van Hekelen besteed. Sylvio Hage kreeg ook een aantal prima mogelijkheden op de 0-2 maar toen hij twee keer alleen op de doelman kon afgaan kwam Tholense Boys doelman Sander Nagtegaal twee keer als winnaar uit de strijd. Na een goede voorzet vanaf rechts van Arjen de Koeijer probeerde Sylvio Hage het ook nog met een hakbal maar die had te weinig kracht om de doelman in verlegenheid te brengen. Ook bij een geplaatste boogbal van Jari Christiaanse stond hij op de juiste plaats om de bal te keren. Rick Poleij kopte een hoekschop van dichtbij hoog over en diezelfde Rick Poleij kreeg nog een goede schotkans maar zijn inzet werd een slap rollertje dat geen enkel gevaar opleverde voor de doelman. Al met al vele kansen voor Yerseke om Tholense Boys de nekslag toe te dienen maar dat gebeurde niet. Zo bleef Tholense Boys tot aan de laatste minuut in de wedstrijd, maar ondanks de goede wil en inzet was Tholense Boys in de tweede helft niet in staat om voor gevaar te zorgen voor het doel van Yerseke en zo eindigde de wedstrijd in een nipte, naar verdiende 0-1 overwinning voor Yerseke.

Volgende week wederom een uitwedstrijd voor Yerseke. Yerseke gaat op bezoek bij Arnemuiden dat lange tijd in ondertal speelde in en tegen Serooskerke maar toch met de drie punten aan de haal ging door een laat doelpunt van Ronaldo Meijer (0-1).